zondag 6 september 2009

Een maand naar Japan

Neen, ik blijf gewoon thuis. De viering van 400 jaar Japans-Nederlandse handelsbetrekkingen heeft het niet noodzakelijk gemaakt dat ik als archivaris naar Japan moet. De Japanners, hunne keizerlijke hoogheden voorop, zijn naar Nederland gekomen.

Mijn oudste dochter is zojuist vertrokken voor een vakantie van een maand naar Japan. Alleen. De heenreis en de terugreis zijn geregeld, evenals slaapplaatsen voor de eerste dagen en een treinabonnement. En verder ziet ze wel. Als vader sta je daar toch met gemengde gevoelens tegenover. Je dochter mag dan wel volwassen zijn, ze is tenslotte 24, maar toch. Je bent trots dat ze het avontuur aandurft, en tegelijkertijd bezorgd dat ze in problemen komt. Ze spreekt en leest de taal niet, dus hoe redt ze het dan. Ik moet er zelf niet aan denken om me zo in het ongewisse te storten. En mijn vrouw ook niet. Maar ja, wij zijn natuurlijk wel een paar jaartjes ouder en bezadigder. En wij zijn ook niet zo avontuurlijk ingesteld. Dus van wie heeft ze dan de durf?
dochter en vrouw bij vertrek, Schiphol

Toen ik zo oud was als mijn dochter, heb ik ook een paar reizen gemaakt. Met de trein naar Istanbul en vandaar door Anatoliƫ naar Teheran, en weer terug over Rostov en Warschau. Een ook nog een reis naar Chabarowsk met de Transsiberiƫ Express. Maar dat was toch anders, want we reisden in een groep, en niet alleen. Ik weet ook niet of mijn ouders bezorgd om mij waren.
ergens in de USSR, aan de wodka

En nu rest ons niet meer dan onze ziel in lijdzaamheid te bezitten en haar ervaringen via internet te volgen. Hopelijk wordt ze niet ziek, is noodhulp niet nodig en kunnen we haar over een maand weer vrolijk van Schiphol ophalen. En is mijn dochter een aantal mooie ervaringen rijker.

4 opmerkingen:

  1. Wat moedig van haar, om alleen te gaan! Maar ik geloof graag dat jullie daardoor wel extra bezorgd zijn. Japan lijkt me een betrekkelijk veilig land om als Westerse vrouw alleen te reizen, en ze zijn er qua moderne communicatie net zo ver, zo niet verder dan wij. Dus het komt vast allemaal wel goed. Het lijkt me vooral jammer voor haar dat ze die bijzondere ervaring ter plekke met niemand kan delen. Waarschijnlijk komen jullie daar gewoon weer in beeld hoor! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n lange reis is blijkbaar niet alleen voor dochterlief een hele ervaring! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen dat er via verschillende media gecommuniceerd wordt over mijn reis door Japan. Verder lijkt Japan wat betreft communicatie mogelijkheden niet op ons voor te lopen, wel hebben jong EN oud een heel hip en groot mobieltje en zijn ze daar continue mee bezig met spelletjes enzo.
    Groetjes uit een hostel in Tokyo, Asakusa.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afgelopen dinsdag is mijn dochter, veilig en wel, en vele ervaringen rijker terug gekomen. Het gewone leven gaat ook voor haar weer beginnen. Een mooie, vermoeiende en interessante reis was het wel. Daarover zal ze nog lang kunnen napraten, net zoals ik dat gedaan heb over mijn treinreizen naar Chabarowsk en naar Teheran, zo'n 35 jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen