zondag 11 oktober 2009

Casten en Tuben

Met beeld en geluid heb ik niet zoveel. Ik ben toch vooral 'tekstueel' ingesteld. Podcast, MP3, neen dat hoeft voor mij niet. Ik heb het even geprobeerd met een Walkman, ja van Sony, maar dat ding is na een paar keer ongebruikt in de kast terecht gekomen, en vervolgens geruisloos verdwenen. In het ronde archief, denk ik. Ik luister wel gewoon via de radio naar muziek, digitaal of gewoon analoog. Ik heb nog even geprobeerd om een RSS-feed in Netvibes te krijgen van de Radio 4-programma's Amoroso, Zondagochtendconcert en Viertakt op zaterdag, maar dat is me niet gelukt.

De professionele voorbeelden van de verscheidene National Archives waren ook niet echt overweldigend, althans mij spraken ze niet aan.

Een kleine toepassing zie ik nog voor het geven van uitleg bij bepaalde archieven of archiefseries in inventarissen. Soms is een uitgebreide toelichting mondeling, dus als geluid, beter te pruimen dan een lap tekst.

Een vergelijkbare ervaring heb ik met You Tube. Het is niet mijn favoriet, maar ook hier zie ik dezelfde mogelijkheden: uitleg in een filmpje met tekst op onze website. Het maken van zo'n filmpje zal nog wel wat tijd kosten, dus de implementatie van deze techniek zal, áls we er al aan beginnen, heel langzaam gaan.

Op You Tube zijn onvoorstelbaar veel filmpjes te vinden, over allerlei onderwerpen. En meestal van een heel matige kwaliteit. Zo zijn er over het spannende onderwerp "autobussen" al meer dan 25.000!



Maar er zitten ook juweeltjes tussen. Mijn kamergenoot heeft me geattendeerd op het bedrijfsuitje van Hitler:



Van dit type absurde humor kan ik geen genoeg krijgen. Maar om nu You Tube af te struinen, op zoek naar deze pareltjes. Neen daarvoor ben ik te lui. Ik houd me wel aanbevolen voor tips ....

5 opmerkingen:

  1. Als je van variaties op Der Untergang dan toch geen genoeg kan krijgen: hier is er eentje die de vloer aanveegt met (inmiddels alweer teruggedraaide) plannen van Buma/Stemra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank, Christian, er zijn meer parodieën op dit stukje film. Daaruit blijkt al dat het origineel ook een meesterwerkje is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat zelf rondstruinen is wel iets heel anders dan tips aangedragen krijgen. Dat laatste is ok, maar tussen al die slechte filmpjes gaan zoeken, dat kost toch waanzinnig veel tijd!
    Wel hilarisch dat filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel andere tip, die meer aansluit op het autobussenthema; zie
    http://www.youtube.com/watch?v=BO2rW1alVv8

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi filmpje. Op YouTube zijn er van dezelfde gebeurtenis nog een paar, ook wat langere. De bus, in de Russische stad Perm, is volledig op hol geslagen, en laat een spoor van vernielde auto's achter. Het is ook een al wat oudere bus, een Mercedes-Benz O405, waarvan er hier in Den Haag ook heel wat gereden hebben. Maar die zijn al een aantal jaren geleden afgevoerd. Onder meer naar Rusland....

    BeantwoordenVerwijderen