zondag 25 oktober 2009

De 23 archiefdingen van Web 2.0

Met horten en stoten heb ik dan ook de 23 archiefdingen doorlopen. Met horten en stoten, dat wil zeggen, onregelmatig en niet conform het vooraf opgestelde schema. Het was leuk om te doen, om nieuwe dingen te ontdekken en daarvan te leren. De methode zou toch wat schoolser moeten: elke week een nieuw ding, ingeroosterd, en zo mogelijk in onze trainingsruimte. Nu waren er steeds weer andere, urgentere zaken die, bij mij en bij de meeste collega's, voorrang moesten krijgen.

Zelf ben ik wel nieuwsgierig van aard, maar geen early adopter. Het 'nut' moet wel bewezen zijn, en het moet bij mijn levensstijl passen. Ik was er vroeg bij, bij het invoeren van de pc in het Algemeen Rijksarchief, maar ik was een van de laatste die zelf een eigen pc kreeg. We hadden in ons gezin in 1999 een mobiele telefoon - mijn dochter ging alleen op zomercursus in Zuid-Frankrijk - maar nog steeds gebruik ik dat ding maar mondjesmaat. Anderzijds, over internet was ik in 1998 nog heel sceptisch, maar inmiddels krijg ik afkickverschijnselen als ik een dag niet even mijn mail kan checken.

Pocketline gripz van KPN

Zo zal het ook gaan met de 23 dingen. De meeste waren leuk om er kennis van te nemen. De podcast en muziek (#15 en #20) spraken me in het geheel niet aan. RSS-feeds volgen, bloggen en twitteren doe ik nu met enige regelmaat. Van de andere dingen zal ik er wellicht nog een enkele privé gaan gebruiken.

Voor zakelijk gebruik, dus binnen NA-verband, zie ik meer mogelijkheden. Behoudens het gezamenlijk muziek beluisteren via last.fm of blip.fm is er voor elk ding wel een toepassing te vinden.

Daar kunnen we op twee manieren mee omgaan. De eerste is de 'laat 1000 bloemen bloeien'-manier. Iedereen krijgt de kans ermee aan de slag te gaan. Gewoon doen dus, en kijken wat ervan komt. Het initiatief ligt bij de collega's. De andere is 'top down', dus gestuurd vanuit het management. Ik denk dat het een combinatie van beide zal moeten zijn om succesvol te zijn. Het initiatief van NALibrary is uitstekend, maar zonder steun en inbedding (budget in de vorm van tijd en geld) zal het niet kunnen overleven. Zoiets van boven opleggen zou niet werken, zonder het enthousiasme van medewerkers.

In onze gezamenlijke blogs zijn voldoende ideeën aangereikt. En laten we met z'n allen gewoon dingen verder uitproberen in de dagelijkse praktijk van ons werk. Zodra iets blijkt te werken, moeten we proberen het management zover te krijgen dat het structureel wordt. Niet elk ding hoeft meteen een succes te worden, maar het kan alleen een succes worden als het uit de vrijblijvende sfeer gehaald wordt.

9 opmerkingen:

  1. Proficiat met het behalen van de finish, Henny, ondanks al die andere, urgentere zaken! :-)

    Blijf je deze weblog verder ook nog onderhouden trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb heb wel het voornemen hiermee door te gaan. Het liefst zou ik wekelijks een blogje wijden aan een archief of aan een min of meer toevallige vondst. Zoals die over de Opperhoutvesterij of de geheime Justitie-archieven. Er is over die 6000 archieven van het Nationaal Archief onbeperkt te schrijven of een verhaal te vertellen. Maar ik kan dat slechts gedeeltelijk in eigen tijd doen, want daarvoor moet je toch wel even het depot in om iets na te zoeken, of materiaal te halen voor het maken van een scan. En daarvoor heb ik eigenlijk geen tijd beschikbaar, zeker niet om het op regelmatige basis te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wekelijks, da's wel een opgave hoor. Ik probeer ook een of twee keer per week te bloggen en daarvoor hoef ik dan nog niet eens een depot in. Maar het is veel werk. Misschien een idee om een blog voor het hele NA te beginnen, samen met collega's?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Leuk dat je doorgaat met je blog, ik zal je interessante en goed geschreven schrijfsels blijven volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schreef ook: "Het liefst zou ik...". Dus ik verwacht al wel dat het er in die vorm niet van zal komen. Thuis zeiden mijn ouders regelmatig: Liever-koekjes worden niet gebakken. Ik zal dus gewoon van de mogelijkheden gebruik maken, en af en toe hier iets aardigs, hoop ik, publiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, dat is ook goed hoor ;-) Ik vind het idee van Christian om je inspanningen wat te spreiden door samen met collega's te schrijven in een NA-blog daarom ook best een leuke! (zo, en nu nog de woordverificatie doen ter bevordering van de digitalisering elders in de wereld...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Archivarius: Ik laat je dus nog even in mijn Netvibes staan... ;-)

    @NAlibrary: De woordverificatie op deze blog helpt niet mee aan digitalisering of zo hoor. Je bedoelt waarschijnlijk de woordverificatie via reCAPTCHA, waarmee je helpt bij het 'handmatig' OCR'en van inmiddels gedigitaliseerd materiaal. De service reCAPTCHA is overigens wel overgenomen door Google, dus wie weet dat we binnenkort via Henny's blog wél meehelpen... want Blogger is natuurlijk ook al van Google! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Archief is altijd een bron van inspiratie voor schrijvers.

    Het zijn goed geschreven stukken!

    Maurice
    http://reizigerinlimburg.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Henny gefeliciteerd met het einde van de 23-dingen. Ik begin net en heb me als volger aangemeld.
    Ondanks mijn schuilnaam herken je me wellicht aan de foto van iemand die nogal op mij lijkt

    BeantwoordenVerwijderen